Home » Nieuws » Groener rijden? Doen! Verslag van event 'FoodValley rijdt groen'

Groener rijden? Doen! Verslag van event 'FoodValley rijdt groen'

 

Rijden op elektriciteit of groen gas? De keuze is aan u, want op dit vlak is het aanbod van personenauto’s, bestelauto’s én vrachtwagens inmiddels groot. Zowel bedrijven als particulieren kunnen profiteren van het rijden met groene brandstoffen. Denk aan belastingvoordeel, het besparen op brandstofkosten en een verlaging van de uitstoot van schadelijke stoffen. Op 21 november toonde het event ‘FoodValley rijdt groen’ in Ede alle ins en outs van groen rijden.

 

Redenen om te kiezen voor groener rijden zijn een beter klimaat, gebruik maken van duurzame energie, luchtkwaliteit, groene economische groei, innovatie, energiediversificatie en geluidsreductie. De aanschafkosten van groenere voertuigen zijn op dit moment wellicht hoog, maar het belastingvoordeel, subsidieregelingen en de besparingen op brandstof- en onderhoudskosten wegen hier tegen op. Daarnaast hoeft u zich geen zorgen te maken over de beschikbaarheid van brandstof: de infrastructuur voor opladen en tanken kent een landelijke dekking. Nederland telt ruim 6000 (semi)publieke laadpalen voor elektrische auto’s en ruim 100 tankstations voor groen gas (CNG). Bovendien zijn er speciale oplossingen voor snelladen en privé-installaties op de markt.

 

De bedrijven ACV en Alliander deden inmiddels ervaring op met groener rijden. Zij deelden hun lessen tijdens ‘FoodValley rijdt groen’.

 

Groen gas oplossing bij ACV
ACV, de afvalverwerker uit Ede, heeft een eigen wagenpark van ruim 100 voertuigen. Hiervan rijden acht huisvuilwagens, drie bestelwagens en vier personenauto’s op groen gas. Dit past in de missie van ACV om bij te dragen aan een schonere omgeving. Gerlof Osinga, manager uitvoering en techniek bij ACV: ‘Onze ervaringen met het rijden op groen gas zijn positief. Het beleid van ACV is dat we kiezen voor groen gas, tenzij we niet een goed passende oplossing kunnen vinden. Bijvoorbeeld vanwege het benodigde vermogen, maar dat komt weinig voor.’ Bij rijden op groen gas dienen ondernemers volgens Osinga rekening te houden met vijf aspecten:
1. vermogen en laadvermogen van voertuigen
2. kosten: gebruik, onderhoud en restwaarde
3. actieradius
4. tanken
5. werkplaats
Osinga had bovendien een primeur te melden: ACV is onlangs overeengekomen met CNG Net dat ACV een eigen tankinstallatie voor groen gas op het bedrijfsterrein krijgt. Het betreft geen openbaar tankstation, maar ACV biedt andere bedrijven wel de mogelijkheid om te komen tanken. Bijvoorbeeld B&M Koeriers zal hiervan gebruik gaan maken.

 

Alliander: draagvlak creëren
Patrick Langevoort is mobiliteitsmanager van het jaar 2013. Hij ontving deze titel voor zijn rol als wagenparkbeheerder bij Alliander. Een vakjury koos Langevoort om zijn brede visie op mobiliteit waarin ook plaats is voor alternatieven voor de auto, zoals openbaar vervoer, elektrische auto's en deelauto's. Langevoort: ‘In de praktijk krijg je te maken met veel verschillende zaken, zowel binnen je organisatie als daarbuiten. Binnen je organisatie zijn het met name personeelszaken, facilitaire zaken, gebouwenbeheer en het management waar je mee afstemt en samenwerkt. Externe zaken waar je mee te maken krijgt zijn het maken van een keuze uit de verschillende aanbieders van voertuigen, leasemaatschappijen, leveranciers van energie en laadpalen, adviesbureaus, subsidieregelingen, de belastingdienst en gemeentelijke regelingen.’ Om je mobiliteitsbeleid goed uit te kunnen werken ben je als mobiliteitsmanager dus een spin in het web. Je oriënteert je breed en werkt aan draagvlak voor je visie binnen je organisatie. Met een goede belangenoverweging en visie kom je tot een optimaal en duurzaam resultaat voor je bedrijf.

 

Vliegtuigbrandstof uit algen
Van groener rijden naar groener vliegen. Daar ligt binnen de FoodValley regio een mooi verband. De Wageningen UR werkt namelijk samen met luchtvaartmaatschappij Arke aan de ontwikkeling van duurzame vliegtuigbrandstoffen uit algen. Bepaalde soorten microalgen bieden een groot potentieel voor de productie van duurzame biobrandstoffen, zoals biokerosine, waarop vliegtuigen in de toekomst mogelijk kunnen vliegen. Wageningen UR doet, in opdracht van Arke en met subsidie van Centre for Biobased Economy (CBBE), onderzoek naar de techno-economische haalbaarheid van op algen gebaseerde biobrandstoffen voor de luchtvaart.

 

Proefrijden bij Plantion
Tijdens ‘FoodValley rijdt groen’, een event van De Bereikbare Vallei en georganiseerd in opdracht van de Regio FoodValley, was er gelegenheid kennis te maken en proef te rijden met verschillende groene voertuigen. In een hal van Plantion kon men rijden met o.a. de Renault ZOE, Toyota Prius Plug-in Hybride, Nissan Leaf, Fiat Doblo Cargo (CNG), Mia Electric Minibus, Allmotive CNG City Transporter pick-up en high-speed e-bikes van Maxstein Tweewielers (Riese & Muller). Daarnaast was er informatie over zuinig rijden (Greenstar Statistics), laadinstallaties (ABB, Greenes), lease (Project A15), informatie, voorbeelden en advies (FUELswitch, Van Lienden & Kooistra Adviseurs, Stichting Zonne-energie Wageningen, B&M Koeriers, ACV, CNG Net, Nederland Elektrisch).

 

Videoreportage

EdeTV maakt een korte videoreportage van het event, te bekijken via YouTube: http://youtu.be/BmzG77SFzyc 




Reactie:
Naam:
E-mailadres:
Neem code over:
ververs code